נסיעה בטוחה זה לא רק לחגור חגורת בטיחות ולצאת לדרך, נסיעה בטוחה היא ללחוש תפילת הדרך ולצאת בהרגשה רגועה ובביטחון שיש לך למי לפנות בכל מקרה של תאונה חלילה.
נעים להכיר, שמי דוד הירש מנהל מחלקת ביטוח כללי בסוכנות הביטוח מנדי גפנר.
בכל יום אני נחשף לעשרות שיחות של מבטוחים הפונים אלינו לקבלת שירות לאחר תאונה קלה עד קשה, אשר מעוניינים לברר היכן הכי כדאי ונכון לתקן את הרכב שנפגע.
שאלה טובה וחכמה!
בבחירת מוסך עומדות בפניו של בעל הרכב שני אפשרויות לתקן את הרכב. אחת במוסך היבואן ואופציה שניה – במוסך העובד בהסדר עם חברת הביטוח.
במידה ויבחר במוסך העובד בהסדר הוא יכול ליהנות מהטבות נוספות כמו: השתתפות עצמית נמוכה יותר או אפילו ביטול השתתפות עצמית אך ישנו יתרון גם למוסך היבואן אשר מעניק הרגשה כי הרכב מקבל טיפול מקורי והינו שמור יותר.
אם כן איך תדעו באיזה אופציה הכי נכון לכם לבחור?
התשובה היא לא רק אחת ובשורות הבאות ניתן מענה מקיף לעניין בחירת המוסכים:
ראשית כל, צריך לתת את הדעת על מצבו מעורבותו של בעל הרכב בתאונה.
בואו נתחיל מהמצב בו בעל הרכב הוא זה שאשם בתאונה ובנזק שנגרם:
במקרה זה, במידה והנזק שנוצר בתאונה הוא נזק של פחחות בלבד, אין יתרון בתיקון הרכב במוסכי היבואן להפך, במוסכים אלה זמן התיקון עלול לקחת זמן רב יותר כי היבואן עובד עם ספק חלפים אחד ולכן במקרה כזה של עבודת פחחות הבחירה הנכונה ביותר היא לפנות למוסך מומחה בהסדר עם חברות הביטוח העובד עם מגון רחב של ספקים ומסוגל לתת לבעל הרכב שירות טוב ומהיר יותר ע"י תיקון פחחות, צבע והחלפת חלקים ברכב באופן המקצועי ובזמן הקצר ביותר.
כל סוכנות ביטוח המעוניינת להבטיח ללקוחותיה שירות מהיר ואיכותי עובדת עם מספר לא מועט של מוסכים מקצועיים בפריסה ארצית שהם לא בהכרח דווקא מוסכי יבואן, על מנת להעניק למבוטח קשת שירותים רחבה ומיטבית כמו הגעה לבית המבוטח לצורך איסוף הרכב וכד'.
במקרה בו בעל הרכב הינו אשם בתאונה והנזק אינו מסתיים בעבודת פחחות בסדר גודל כזה או אחר, אלא נגרם נזק משמעותי במערכות המחשוב של הרכב. כאן הבחירה לטפל במוסך יבואן תהיה חכמה יותר כיון שמוסכים אלו מחזיקים בכלים ובמידע המקורי של יצרן הרכב ורק הם מסוגלים לתקן /לטפל בתוכנות הרכב שניזוקו ולהשיבם למצבם המקורי בצורה המקצועית ביותר.
כעת אתם כבר יודעים מדוע כדאי לכם לפנות למוסכים בהסדר עם חברת הביטוח, אך ישנן עוד כמה נקודות חשובות שמוכיחות כי הבחירה במוסכים בהסדר בטוחה יותר!
הבדלים בין מוסכי הסדר של חברת הביטוח למוסכים שאינם בהסדר
.1. השתתפות עצמית טובה יותר
2. תעודת אחריות על התיקון
3. חשוב ביותר! תהליך מהיר וקל
במוסך שלא עובד בהסדר עם חברת הביטוח, המבוטח יצטרך להשאיר צ'קים לאחר תיקון הרכב אשר יישארו אצל בעל המוסך עד לקבלת התשלום מחברת הביטוח לפיקדון למשך 90 יום. במידה והתביעה לא תתקבל בחברת הביטוח תוך פרק זמן זה בעל המוסך ימהר להפקיד את הצ'קים על מנת להבטיח את התשלום על השירות שנתן וישאיר לבעל הרכב את ההתמודדות מול חברת הביטוח.
בשונה מכך, מוסך בהסדר עם חברת הביטוח מקבל אישור מהיר מחברת הביטוח לתיקון הרכב ובטרם תחילת התיקון הוא מחזיק באישור תשלום עבור תיקון הנזק מחברת הביטוח. כך המבוטח נהנה מתהליך מהיר, ללא צורך כמעט בבירוקרטיה מצדו.
ומה בעניין העלויות במוסכים בהסדר?
חשוב לציין כי הפער בהשתתפות עצמית בפוליסה למבוטח שאינו נהג צעיר או חדש עם העדר תביעות תקין, הוא לא משמעותי ( בין 1000 ל 1500 ₪ ) אבל, במידה ויש נהג צעיר או חדש כמו כן במידה ויש חוסר או העדר תביעות בשלוש שנים האחרונות ייתכנו פערים מאוד גבוהים בהשתתפות העצמית בין מוסכי הסדר למוסכים שאינם בהסדר.
בנוסף חשוב לציין כי רכישת כיסוי לביטול השתתפות עצמית בחברות הביטוח רלוונטית תמיד אך ורק במוסכים שעובדים בהסדר עם חברת הביטוח.
גם במוסכי הסדר קיימות הגבלות על תיקון הרכב:
חובה לציין כי יש חברות ביטוח שבהם יש הגבלה לתיקון במוסכי הסדר של חברת הביטוח בלבד.
לדוג':
בחברת כלל יש מסלול ביטוח רכב הנקרא כלל מסלול ירוק + נבחרת – משמעות הפוליסה הזו היא כי מי שרוכש פוליסת ביטוח רכב כזו רשאי לקבל הנחה משמעותית בביטוח הרכב ( בין 400 ל 600 ₪ לשנת ביטוח ) ובתמורה לכך מתחייב כי את תיקון הרכב יעשה רק במוסכי הסדר של חברת הביטוח. במידה והמבוטח לא יעשה כך הוא לא יכוסה כלל וכלל ולא יקבל תשלום על התיקון מחברת הביטוח . כמו כן יש עוד חברות המציעות הוזלה ותנאים טובים יותר במידה והמבוטח מגביל את עצמו לתיקון במוסכי הסדר בלבד ולכן בטרם הצטרפות לביטוח רכב כדאי לבדוק היטב את תנאי הפוליסה ולוודא כי אכן יש מוסך הסדר מורשה, אמין וקרוב לבית המבוטח הנמצא ברשימת מוסכי ההסדר של חברת הביטוח על מנת שבמקרה של תאונה ח"ו הוא יזכה בתמורה להתחייבות זו ע"י הוזלה במחיר הפוליסה. במידה ואין מוסך מוכר או קרוב לבית המבוטח, לא כדאי להגביל תיקון בעת תאונה למוסכים שאינם מוכרים או קרובים לבית המבוטח ויגררו כתוצאה מכך טרחה ומאמצים שהיו יכולים להיחסך בעוד דקה של מחשבה בעת רכישת הפוליסה.
כאמור בראשית המאמר, כל עניין הגבלת תיקון מדבר רק על נזק תאונתי בה המבוטח נמצא אשם.
כאשר מדובר בנזק צד ג' ויש הודאה ואישור תביעה של צד ג' וכן במקים של תיקון או טיפול ( כטיפול לפני טסט וכו' ) אחר ברכב שלא במסגרת תביעת פוליסת הביטוח, מקום התיקון לא רלוונטי והמבוטח רשאי לבצע היכן שליבו חפץ.
לסיכום:
יצאתם לדרך וקרתה תאונה? אתם עדין בטוחים!
פעלו נכון:
אספו פרטים במקום , צלמו את הנזק וסביבת התאונה, וודאו את פרטי הפוגע (כמו ניסיון חיוג לנייד שנתן לכם), קחו פרטי ביטוח כמו חברת הביטוח וסוכן הביטוח בהם הפוגע מבוטח וכד'
יותר פרטים בתחילת התהליך יחסוך כאב ראש בעתיד
בשלב שני: צרו קשר עם סוכן הביטוח בהקדם האפשרי על מנת שיבדוק עבורכם את תנאי הפוליסה והגבלותיה (אם יש) וגשו בהתאם למוסך שיעניק לכם טיפול מוסמך, מהיר וזול.
ועוד דבר אחד:
לצערנו בכל יום מתרחשות לא מעט תאונות דרכים בסדר קשות עד קלות. רכישת הפוליסה זכרו כי ביטוח רכב נועד להגן עבורכם ולסייע לכם להמשיך את שגרת החיים עם מינימום הפרעות והוצאות. רכישת ביטול השתתפות עצמית למקרה נזק יכול לתת לכם עוד יותר רוגע שבמקרה נזק לא יהיה לכם הוצאה כספית נוספת לעוגמת הנפש.
יוצאים לדרך?
ביטוח רכב – יש
חגורת בטיחות – יש
תפילת הדרך – יש
סעו לשלום – המפתחות בפנים